Dear Followers :)

Sunday, April 4, 2010

renungan bersama

assalamualaikum ..

di pagi yang hening ini , hujan turun dengan lebatnya . sejuknya tak terkata . mungkin masih ramai yang sedang enak berulit mimpi , namun aku di sini terpanggil untuk menarikan jari-jemariku di atas papan kekunci ini . untuk apa ? aku pun taktahu . hujan .. betapa gah nya kau membasahi bumi . dalam berjuta-juta manusia , pasti di sana ada yang sedang menangis duka , kelukaan , keperitan hidup , kebuluran , kesusahan , kemiskinan . aku di sini malah hidup senang-lenang , sering lalai menghadapi hari-hari terakhir sebelum maut menjemput . kuatkanlah hatiku untuk menjalankan syariatMu , Ya Allah . sungguh aku sering terlupa akan kewajipan itu sebagai hambaMu . Kau ambillah nyawaku dalam keadaan aku yang sedang beriman . Kau permudahkanlah ia Ya Allah .

Berita pemergian Din Beramboi . betapa terkejutnya aku . Ketika itu aku sedang di dalam kereta , menuju pulang ke rumah setelah berpenat lelah bekerja . tiba-tiba terdengar di radio mengatakan arwah sudah tiada . sungguh aku tak percaya . arwah yang aku lihat selama ini sihat walafiat , yang selama ini sering menceriakan kita tiba-tiba sudah tiada , meninggalkan kita di sini dan bertemu dengan penciptanya . Allah Maha Besar . Dia boleh mengambil hakNya semula dengan apa cara sekalipun . apa-apa saja boleh dijadikan sebab untuk Dia ambil nyawa kita , pinjaman daripadaNya . manalah tahu kejap lagi aku terjatuh kerusi , kemudian aku mati ? manalah tahu nanti kau main bola , kemudian bola terkeluar dari padang dan kau ingin mengambilnya kemudian sebuah kereta melanggar kau lalu kau mati ? manalah tahu kau sedang memasak , kemudian muka kau terkena api panas yang tiba-tiba saja marak menyala lalu kau mati ? Kun Fayakuun . Jadi , maka jadilah . begitu mudah , mudah seperti abc , mudah seperti 123 , malah lebih mudah daripada itu .

wahai manusia akhir zaman , sedarkah tanda-tanda kecil kiamat itu sudah terlalu banyak terjadi ? bila-bila masa saja kiamat itu boleh berlaku . sudah bersediakah kamu ? jawapannya belum . mcm mana kalau tiba-tiba sedang kamu berfoya-foya , kiamat itu berlaku ? mcm mana kalau kamu sedang seronok menikmati kemewahan dunia sehingga ke tahap maksimum , kiamat itu berlaku ? MasyaAllah , minta dijauhkan . takutnya aku . Nauzubillah . bila kiamat itu akan berlaku adalah jauh sekali di luar pengetahuan kita . maka dekatkanlah diri kita dengan Tuhan . kembalilah kita ke asalnya . renungkanlah kawan-kawan . hal ini bukan perkara yang boleh dijadikan bahan ketawa , jauh sekali dibuat mainan . hal ini terlalu serius , ia berkaitan dengan kehidupan kita sesudah matinya kita . renungkanlah ..

"sesungguhnya solatku , amalku , hidupku , dan matiku hanyalah untukMu .."

awak tolong LIKE ya ? :)

No comments:

Post a Comment