Dear Followers :)

Thursday, April 5, 2012

Jodoh itu Milik Kita ♥


Assalamualaikum.

Sekarang jam 5 pagi. Terjaga tadi, then rasa takbole tidur la pulak. Dah la mimpi macam nak ngeri sikit tadi. Errrrr.. Tapi sumpah lawak! Tak faham dengan diri sendiri. Terlampau fikir agaknye -.-

And that is why aku nak cerita sikit pasal ini novel. Ini novel aku baru je habis baca semalam. Best. And what is more, it taught me something.


Jodoh itu Milik Kita by Sara Aisha.

Dahlia, seorang gadis yg kasihan, yg redha menurut kata takdir bila dia terpaksa kahwin dgn orang yang dia langsung tak kenal. Walaupun mcm tu, di awal perkahwinan dia, dia cukup bahagia dgn suami dia, Aariz. Tu lah yang namanya jodoh. Iye tak?

Biasalah, lidah lagikan tergigit, inikan pulak suami isteri. Walau macam mana pun dugaan datang, walau macam mana usaha kita untuk jauh daripada dia, tapi kalau Allah kata "dia memang untuk kamu", itulah yang akan jadi pun. Dia akan tetap untuk kamu.

Hmm.. Lebih kurang macam tu la cerita dia.. Tapi, novel ni ajar aku something.. Nilai kekeluargaan, nilai persahabatan, nilai kepercayaan dan nilai kesetiaan..

Nilai kekeluargaan bila dia patuh kata orang tua.
Nilai persahabatan bila Redza protect Dahlia habis-habisan, macam Dahlia tu adik kandung dia sendiri. Bila Teja selalu je ada untuk Dahlia bila Dahlia memerlukan.

Yang ni pulak, nilai-nilai yg perlu ada pada sesebuah rumah tangga.

Hormat-menghormati.
Macam dalam novel ni, Dahlia sangat menghormati Aariz. Dia tahu jaga maruah suami dia. Walaupun suami dia sakitkan dia, walaupun dia terpaksa tahan perasaan sorang-sorang, dia tetap tak buruk-burukkan suami dia depan orang lain, walaupun depan ibu bapa dan sahabat baik dia sendiri. Suami dia tahu Dahlia macam tu, so suami dia balas semula dengan perkara yang sama. Untung kan :)

Kepercayaan dan kesetiaan. Aariz makan hati bila satu hari tu, tanpa sengaja pun sebenarnya, Dahlia TERtuduh suami dia ada perempuan lain. Gara-gara Aariz terlebih bagi reaksi bila dia dengar Dahlia sebut nama 'Edna'. Yelah, kalau selama ni suami dia tak pernah pun sebut nama perempuan depan dia, tiba-tiba ter over-react bila dengar nama sorang perempuan lain, isteri mana tak TERcuriga kan. Hmm. Tapi wahai isteri-isteri sekalian, jangan tuduh suami kamu ada perempuan lain ye. Berdosa.

Dahlia sebenarnya baik sangat. Sangat-sangat baik. Lepas je macam tu, Dahlia menyesal tak sudah, lagi-lagi bila Aariz marah sangat kat dia. Kata dia, "takutnya kalau Aariz tak maafkan, tak cium bau syurga nanti. Aku berdosa." Lebih kurang macam tu laa.

Dahlia, seorang wanita yang tabah dengan takdirnya, seorang isteri yang setia, yang sentiasa percaya pada suami dia, yang sangat bertanggungjawab, yang yakin pada suami, yang sangat hormat pada suami, yang akan berusaha sedaya upayanya untuk tidak bersangka buruk terhadap suaminya, yang sangat mencintai suaminya..

Dahlia ajar aku semuanya..

# Eh, gaya aku cakap as if aku dah jadi bini orang kan. Hahaha. Bukan apa, untuk renungan bersama. Kenalah praktikkan daripada sekarang kan. Dua hari aku baca novel ni, kena la ada hasil. Dan aku share hasilnya dengan korang semua k. Semoga kita sama-sama dapat manfaat :)

Awak, saya cuba perbaiki diri saya yang serba kekurangan ni ye. Semoga jodoh itu milik kita. Amiiin ♥

Hurmm, next novel apa ye? ;)

awak tolong LIKE ya ? :)

2 comments:

  1. love u mr arogant..cer la bace novel ni pulak..hehe

    ReplyDelete
  2. assalamualaikum, dear

    tadi duk godek2 pak cik google, terbaca entri ni. thanks a sebab sudi dapatkan JIMK dan bagi review ni. dan semestinya sebab suka novel ni. thanks a lot, alhamdulillah..=)

    love,
    SA

    ReplyDelete