Dear Followers :)

Monday, May 7, 2012

Dari DIA kita datang dan kepada DIA kita kembali.

Assalamualaikum.

Kita berasal dari tanah, dan akan kembali ke tanah jua. Kita datang dari Allah dan kepada Allah juga kita kembali. DIA, Pencipta kita semua. Semua yang ada di alam ini, semuanya milikNya, hanya pinjaman buat kita sementara saja.

Kematian tak kenal usia. Bila tiba masa, takkan lambat sesaat atau cepat sesaat pun. Tak boleh nak elak. Tak boleh nak cakap tidak.

Aku sebenarnya, sebak..
Takut..

Jangan main-main cakap tentang mati. Kata-kata tu satu doa. Hmm

Kebelakangan ini, ada je berita kematian yang aku terima. Orang inilah, orang itulah. Bukan mudah nak terima kehilangan orang yang kita terlalu sayang. Tapi, itu ketentuan Tuhan. Kita sebagai hamba, perlu terima dengan redha dan tabah. Ini ujian. Kita yang hidup perlu teruskan hidup, perlu usaha tingkatkan amal kita sendiri. Masa kita belum tentu bila. Mungkin kejap lagi, mungkin esok, mungkin lusa.
Ye, bercakap memang mudah, aku belum merasa, tapi itu hakikat, wajib faham.

Perlukan masa untuk menerima. Ambillah masa banyak mana pun, tapi jangan sampai terabai yang wajib. Ibadah. Solat. Dekatkan diri dengan Tuhan. Semoga dengan itu, hati lebih tenang dan mudah untuk menerima. Ni sebenarnya peringatan untuk diri sendiri juga.

Aku sendiri pun belum bersedia untuk hadapi kehilangan orang-orang kesayangan aku. Tapi kalau nak tunggu bersedia, sebenarnya sampai bila-bila pun kita takkan bersedia. Betul tak?

Kita sama-samalah doakan semoga yang masih hidup dipanjangkan umur. Kita doakan semoga semua yang telah pergi menghadap Illahi dicucuri rahmat dan tenang di sisi Allah.

Al-fatihah.
Kalau ada kelapangan masa, apa salahnya kita sedekahkan surah Yaasin.
Semoga Allah memberkati.
:(



awak tolong LIKE ya ? :)

No comments:

Post a Comment