Dear Followers :)

Monday, July 4, 2011

Hebatnya Kuasa Sebuah "Terima Kasih"


Assalamualaikum :)

Sabtu lepas aku sangat dan teramat letih . Biasalah jadi kakak , tanggungjawab itu besar .

Mama dengan Ayah pergi KL , ada tugas lain . Aku bangun awal dari biasa , pagi-pagi aku bangun untuk siapkan adik pergi sekolah , ada larian perdana kan ? Err sebenarnya aku just siapkan air mandi Abang je . Hihi . Then pukul 7 hantar Abang dengan Tyah pergi sekolah . Adik ikut sekali . Adik kan satu sekolah dengan Abang . Then bila sampai dekat sekolah Abang je , Adik nampak kawan dia ada kat situ . Pastu kann , Adik kata " Kakdayah , boleh tak lepas nie Adik nak pergi skolah? Nak pergi dekat kawan Adik . "

Pfffft ~

Sampai je rumah , aku terus suro Adik pergi mandi , siap-siap , aku pergi hantar dia balik . Dan aku pun keluar lagi untuk hantar Adik pergi sekolah . Biasalah takut minyak kereta tak habis kan :P

Lepas larian perdana , kat sekolah Abang Adik ada hari terbuka . So aku dengan KakSar yang kena pergi sebagai wakil Mama dengan Ayah . Hikhik . Masa jumpa cikgu Adik , kantoi kot Adik suka main dalam kelas . Nakal ==' Abang pulak , dia budak baik , tapi cikgu kata suka ponteng sekolah . Hihi . Dah mcm kakak dia la pulak niee adoii :P

Masa masuk sekolah tue , aku rindu kot zaman sekolah rendah aku . Teringat semua kelas-kelas lama aku , cikgu-cikgu , kawan-kawan semua . Huhu . Serius rindu gilaa . Tapi macam awkward seh nak berbual dengan cikgu . Kalau ade geng baru ahh syiokk kot . Huhu .

Time flied so fast and furious . Tiba-tiba je dah tengahari . Tak sempat nak rehat , kena keluar lagi ikut KakSar pergi ambil JFY dekat workshop , dia baru siap service air-cond . Dengan panas teriknya , aku dengan tak berapa rela keluar lagi .

Then lepas tue , rehat kejap , buka youtube tengok maharaja lawak adoi punnnn . Lawak kot , macam dafi . Haha Seriously this is best , bro . This is best bro . Heeee :D

Tengah-tengah tengok tue , mata tak tahan sangat , terus je terlelap . Tapi sebelum tue dah deal dengan Yana nak makan cendol petang lepas Asar dekat Greenjade . So rasa macam tak lama kot dapat lelap , kejap je , kena bangun lagi . Huhu .

Petang tue Tyah mintak tolong hantar pergi rumah kawan dia pulak , ada kenduri kot . So before pergi Greenjade , aku pun hantar Tyah dulu . Dia kata malam baru balik . So aku pun okay je la . Then terus gerak pergi Greenjade , makan Oblong .

Balik rumah , penat tak terkata kot . Adik pulak kata dia lapar , dengan rasa kasihannya aku pun gorengkan dia apa yang ada . Nugget Marina dengan fries je pun . Ahaks . Lepas tue aku lepak habis . Memang habis la aku lepak . Orang lain nak lepak mesti takde , sebab aku dah habiskan . Hihi :P

By the way aku tunggu lah kan Tyah call suro amik . Dah pukul 11 lebih pun dia tak call lagi . Aku nak contact dia , dia takde phone pula . So kena la tunggu je . Aku pula dah banyak kali terlelap terjaga terlelap terjaga . Memang lepak habis aku kata . Haha

At last tak tahan , aku decide nak tido je . Dah pukul 12 lebih kot masa tue , aku dah ngantuk sangat tak tahan . Dalam hati kata , "hang tido je la kat ruma kawan hang tue." Hihi . Lepas tue terus bamm , tido .

Pukul 1 lebih phone aku bising menyanyi . Tyah call minta amik . Masa tue aku panas betul la . Rasa mcm nak mengamuk pun ade . Mana tak nya , dia kacau aku tido kot . Dah la aku memang penat sangat an an annn . Dengan membebel-bebel tue aku bangun gak pergi fetch dia . Dalam kereta aku diammm je sepatah haram tak bercakap . Lagu best kat radio pun aku tak ikut nyanyi . Memang marah betul la . Haha

Tyah pulak , dia pun diam je . Takut nak bercakap ngan aku agaknya . Aku kalau tengah marah , aku akan diammm je . Kalau aku tengah marah , tolong jangan cakap ngan aku . Aku taknak layan . Kalau aku tak layan , nanti korang juga yang sakit hati an an annn . Hihi . Sampai rumah , aku cakap kat dia dua perkataan nie je , "tutup pagar."

Bila masuk , aku nak sambung tido sebab aku tahu aku takkan dapat tido lama sebab Mama dengan Ayah akan sampai dari KL pukul 4 pagi dan aku kena fetch diorang pula .. Dan aku kena balik rumah sewa lepas Subuh sebab pukul 8 aku kena ber-JPA sampai ke petang .

Tapi sebelum aku tido , Tyah ada cakap "KakDayah , terima kasih sebab tolong amik."

Perghhh , serius aku terus cair . Rasa marah aku yang meluap-luap tue terus hilang . Rasa macam sejukk je hati nie tau . Serius .

Then aku pun tidur dengan senang hati walaupun tak berapa nak senang sangat sebab tahu tak dapat tidur lama kan . Huhu .

By the way , hebat tak kuasa dua buah perkataan itu ? Jadikanlah 'terima kasih' tue sebagai rutin bibir dan suara kita untuk sentiasa kita ucapkan bila-bila masa orang tolong kita atau buat baik kat kita . InsyaAllah orang yang mendengar tue sejuk hati . Bukan susah pun , dua perkataan je kot . Tak sampai seminit pun kalau kita nak cakap .

Lagi satu , kalau ada apa-apa salah yang kita buat walaupun sekecil zarah , jangan lokek dan jangan berat untuk tuturkan kata 'maaf' . InsyaAllah kalau macam nie , tak wujud budaya benci-membenci .

Okay lah , till then . Illal'iqaa :)

awak tolong LIKE ya ? :)

4 comments: